Nouzová výbava pro nalíčení modelky:
•  pleťová voda, odličovací tampónky, vata nebo alespoň vlhčené ubrousky (na očištění pleti před a po focení)
•  vatičky do uší (na odstraňování slz, chyb a spadaného prachu)
•  denní krém (jako podklad pro líčení)
•  transparentní pudr, tmavší pudr (na fixaci, zmatnění, event. modelování obličeje)
•  malá paletka stínů a pěnové aplikátory nebo štětce
•  černá řasenka, gelová řasenka
•  hřeben, lak na vlasy

Postup nanášení všech líčidel:
Modelku odlíčíme (obličej, krk a dekolt), event. nenalíčenou pleť jen očistíme od potu a prachu - pokud nemáme kompletní odličovací sadu (olej na oči, pleťové mléko, pl. voda - vše nejlépe hypoalergenní), použijeme alespoň pleťovou vodu nebo vlažnou vodu a ručník nebo ubrousky. Odličovat šetrně, jemnými krouživými pohyby, jinak modelku odřete a bude mít zarudlou pleť!
Naneseme lehký denní krém (ideální je používat výrobky jedné značky - jednak se vzájemně doplňují a jednak se vyhneme nekompatibilitě jednotlivých prvků). Necháme alespoň deset minut vstřebat - pro jistotu můžeme ještě přiložit ubrousek nebo papírový kapesník - vsáknou mastnotu a přebytky krému.
Naneseme spec. podkladovou bázi, necháme chviličku vstřebat.
Kamuflážemi vymodelujeme obličej podle svých potřeb - tmavé odstíny potlačují, světlé zviditelňují. Nemáme-li kamufláže, použijeme různobarevné korektory (např. zelený na potlačení červených žilek a flíčků, světlý na zakrytí kruhů pod očima, tmavší na potlačení širších čelistí apod.). Na ně houbičkou naneseme make-up - nezapomeneme na krk, dekolt a uši. Rozjasňovače nanášíme obvykle na make-up, a to na bradu, nos, nadočnicové oblouky, lícní kosti, ev. tváře pod očima (podle tvaru obličej), krční důlek...
Vše důkladně zapudrujeme - základem je transparentní pudr - zmatňuje a fixuje. Nanášíme buď silnějším štětcem, nebo labutěnkou (osobně mám nejlepší zkušenost s plyšovou labutěnkou. Se štětcem bývá práce sice přesnější, ale zdlouhavější, a také líčení vydrží kratší dobu, pudrování je třeba častěji opakovat. Labutěnkou pudr do pleti vtiskáváme, takže jednak nerozmažeme podklad, a jednak pudr lépe líčení zafixuje.)
Naneseme stíny - ideální je širším štětečkem nanést na celé horní víčko až pod obočí světlý odstín - oko se opticky rozsvítí, a na světlou barvu se dobře nanáší další barvy. Podle vlastního uvážení a potřeb naneseme další barvy, přechody důkladně roztíráme do ztracena. Obvykle nejsvětlejší odstíny jsou u vnitřních koutků očí, směrem ven přitmavujeme. (Pokud chceme použít oční linky, obvykle se aplikují pod stíny. Pouze v šedesátých letech se nosily výrazné oční linky - ty bychom nanášeli přes stíny.) Požíváme-li podkladovou bází pod stíny, pak jen velmi tenkou vrstvu!
Obočí můžeme zvýraznit použitím hnědých nebo černých stínů, event. jen zvýraznit a učesat gelovou řasenkou. Tužka bývá ostřejší, nevypadá tolik přirozeně.
Řasy vytvarujeme kleštičkami (vhodné jsou ohřívací). Na horní i spodní řasy naneseme gelovou řasenku, po zaschnutí aplikujeme barevnou řasenku. Rozčešeme spec. kartáčkem (man. nebo nahřívacím).
Na zvýraznění nebo vymodelování tváří použijeme buď tmavší pudr nebo tvářenku - obvykle nanášíme sešikmeným štětcem, roztíráme do ztracena, ostré obrysy jsou nežádoucí. Můžeme zlehka přepudrovat transparentním pudrem.
Na rty naneseme štětečkem rtěnku, event. lesk. V nouzi lze nanést oční stíny a přetřít leskem. Použití konturky, pudru, zvětšení/zmenšení viz "tipy a triky".

TIPY a TRIKY:
S modelkou při líčení neustále komunikujeme, upozorňujeme, co líčíme, na které oko budeme sahat apod. - obvykle má zavřené oči a netuší, co se děje. Dávejte jí prostor a čas pro otevření očí, zamrkání, uvolnění čelistí, napití... Prostě KOMUNIKUJTE
Veškeré chyby, ušpinění, slzy okamžitě odstraňujeme vatovými tyčinkami - nestírat, spíš použít špičku a opatrně tyčinkou točit, aby se porušilo co nejmenší místo. Pro zaschlá místa vatičku namočíme v odličovadle. Vyčištěný flíček lehce přepudrujeme nebo naneseme patřičný stín.
Během focení hlídáme alespoň nejkrizovější místa, tj. roztírání rtěnky, opadávání řasenky a stínů, lesknutí nosu, čela a brady.
Krémy, make-upy, lesky…si v malém množství odebereme z tuby na hřbet ruky, odtud pak aplikujeme. Je to praktické a rychlé a zamezíme tím zanesení infekce do tuby/skleničky/krabičky...
Pro focení na slunci je možné denní krém vyměnit za opalovací s vyšším ochranným faktorem.
Odstín make-upu zkoušíme ještě před samotným líčením, po očištění pleti, pro portréty obvykle na tváři a čele. V zimě můžeme vyzkoušet na zápěstí, které bývá barevně nejvíc podobné neopálené pleti. Je-li pro focení postavy nebu busty velký barevný rozdíl mezi obličejem a zbytkem těla, pak vybíráme make-up podle barvy těla – je snazší přelíčit obličej než ruce a dekolt.
Chceme-li líčit modelku přírodně/přirozeně, před nanášením make-upu houbičku lehce namočíme a poklepáváním vpracujeme do kůže - nános bude vypadat přirozeněji, lépe se pojí s podkladem, a také je menší spotřeba materiálu. Stejně tak vpracujeme i pudr.
Při nanášení kamufláží, make-upu, tvářenky i pudru dáváme pozor u všech ploch hraničících s vlasy nebo obočím - je tendence většího usazení barviva a vytváření skvrn. Nejlépe jen lehce vklepáváme širším štětcem - vždy je snazší přidat další vrstvu než likvidovat vzniklou skvrnu.
Při líčení očí by sedící modelka měla mít hlavu v záklonu, očima sledovat podlahu a mít je zavřené, ale nikoli křečovitě - potřebujete mít vypnuté horní oční víčko - bez záhybů a vrásek. Pokud záklon hlavy nepomůže, prstem jemně můžete horní víčko povytáhnout - tentýž pohyb využijete pří malování oční linky, tak aby "hadí ocásek" u vnějšího koutku neměl tendenci padat dolů.
Při líčení spodního víčka má modelka otevřené oči a dívá se směrem nahoru - dostanete se tak co nejblíž pod její spodní řasy.
Rozjasňovací korektory (obvykle v „tužce“ tekuté se štětečkem) pod oči používáme jen výjimečně (pokud nemáme po ruce světlou kamufláž nebo korektor), protože hodně vysušují pleť, obvykle se i špatně nanášejí. Dáváme velmi malou dávku a okamžitě vklepáním vpracujeme do kůže.
Potřebujeme-li oko hodně rozjasnit, měkkou kajalovou bílou tužkou vykreslíme vnitřek spodního víčka (nad řasami).
Perleťové stíny - rozjasňují a zvětšují oko, vypadají slavnostněji - usazují se ale více ve vráskách a zvýrazňují je - nevhodné pro starou nebo neudržovanou pleť.
Máme-li po ruce pinzetu, můžeme modelce lehce korigovat obočí, event. vytrhnout neposlušný chloupek na tváři, rtu - nikdy ale ne větší množství přímo před focením. Lepší je použití el. seřezávače.
Rty musí být před líčením vždy suché!
Úzké rty - přetřeme make-upem, necháme zaschnout - světlou konturou obkreslíme těsně nad rtem, následně tužkou vymalujeme celý vnitřek rtů. Pak můžeme překrýt rtěnkou. Světlá rtěnka opticky rty zvětší, tmavá zmenší. Pro efekt plnějších rtů je možné na střed rtů použít nepatrně světlejší odstín nebo výraznější lesk.
Velké rty - stejný postup, pouze konturu vedeme po hraně nebo těsně pod hranou rtů. Použijeme tmavší rtěnku, pokud možno bez lesku.
Chceme-li nanést více vrstev rtěnky (ať už kvůli sytosti odstínu nebo kvůli trvanlivosti), jednotlivé vrstvy přepudrujeme přes slabý papírový kapesník. Nezašpiníme si tak štětec a nedáme příliš mnoho pudru.
Pokud možno nepoužíváme stejné štětce/houbičky/aplikátory na více osob - možnost přenosu infekce nebo viru, např. oparu apod. V nouzovém případě lze vše aplikovat vatovými tyčinkami, které po každém upotřebení vyhazujeme a bereme nové.
Po každém líčení všechny aplikátory a štětce důkladně propereme - jednak tím odstraníme použité barvy a jednak předejdeme přenášení infekce. Osobně vše přelívám vroucí vodou - je lepší čas od času obětovat pár set korun za nový štětec než způsobit modelce kožní problém.
Je dobré pořídit si kosmetickou pláštěnku nebo mít po ruce alespoň větší šátek, ručník, který před líčením přehodíme přes modelku. Vyhneme se tak zašpinění jejího oblečení líčidly.
Modelka by měla během focení doplňovat tekutiny - nezapomeňte mít připravenou slámku na pití!






Back to Top